گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.
گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

شهر دست فروشها

هر وقت از کنار فرهنگسرای اخلاق که در نزدیکی منزل ماست رد میشوم و این جمله را که بر روی دیوار آن نوشته شده میبینم خنده ام میگیرد:     "تهران شهر اخلاق"


اگر یکی به من بگوید تهران را در یک جمله توصیف کن میگویم:     "تهران شهر دست فروش ها" 


از سر هر چهار راه و یا میدانی  که رد میشویم غیر ممکن است که به یکی دو نفر دست فروش و یا متکدی برنخوریم.البته جسارت نباشد این دو  خیلی توفیر دارند ولی هر دو چهره شهر را زشت میکند و شاید جرء آفت های مهاجر نشینی باشد.

 

بماند که سر و وضع و شیوه گدایی و یا نوع کالای هر کدام در مناطق مختلف شهر با هم فرق میکند!!!


مثلا از ترمینال جنوب تاشوش معمولا بیشتر دست فروش ها معتادانی هستند که وسایل منزلشان و یا زبانم لال اجناس دزدی را برای فروش در کف پیاده رو پهن میکنند وگداها  با لباسهایی ژنده و سرو صورتهای چرک که غالبا  نوزادی به بغل دارند و دست کودک دیگری را گرفته اندخیلی بی رودر بایستی از آدم تقاضای کمک میکنندو به یک پانصدی هم راضی میشوند.


به مرکز شهر که میرسیم حوالی پیچ شمرون تا هفت تیر دست فروشها معمولا  در سر چهار راهها دستمال کاغذی و انواع بیسکویت و شکلات  میفروشند و بساطشان شامل لیف و کیسه حمام وانواع آجیل است که در کف پیاده روها پهن است. و متکدی ها هم اغلب به همراه زن وبچه به صورت خانوادگی  خیلی مؤدبانه تقاضای کمک میکنند و خودت خجالت میکشی کمتر از پنج هزار تومن کف دستشان بگذاری!......


و اما بالای شهر قضیه فرق میکند..... سر چهار راهها که معمولا انواع گل و آب معدنی و ورق پاسور فروخته میشود و  در بساط دست فروشها هم انواع جنسهای انتیک از کیف های فانتزی گرفته تا کرواتهای دست دوم با قیمت های باور نکردنی پیدا میشود...و متکدیان هم بسیار با کلاس و تحصیل کرده هستند که در بین آنها خانم های بد حجاب هفت قلم آرایش کرده هم هستند که کیف پولشان را همراه همه مدارک و عابر بانکهایشان زده اند و یادانشجویند و الان پولی ندارند برگردند شهرشان و یا از شهرستان آمده اند و پول برای هزینه بیمارستان کم آورده اند !!!!و میمانی که  یک تراول پنجاهی کارشان را راه می اندازد یا نه؟.....


وخلاصه نمی دانیم کی این وضعیت گل و بلبل شهر تهران درست میشود؟ 




نظرات 3 + ارسال نظر
حرف ما ( جامعه مجازی وبلاگ نویسان اصفهان) پنج‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:11 ب.ظ http://harfema.ir

دوست عزیز ؛ سلام
مطلب وبلاگ شما با عنوان " شهر دست فروش ها " در سایت حرف ما با آدرس http://harfema.ir/9995 انتشار یافت. چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه حرف ما به شما:
پیامبر اکرم فرمودند: انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَکا مَنْ کانَ قَبلکُمْ و هُما مُهْلِکاکُمْ.
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست.
(جهاد النفس، ص 247)


یاعلی

سلام .ممنون از توجه شما.قسمت دوم این مطلب را هم به زودی مینویسم. من هم از مطالب مفید سایت شما استفاده میکنم.با افتخار لینک شدید.

ع خدمتی شنبه 15 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:23 ب.ظ http://khedmaty.persianblog.ir/http://alirezamirzaiy.blogfa.com/

وکجا اخلاق یافت میشود؟
آنچه پیدانشودآنم آرزوست!

شمیم هجرت سه‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:56 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد