گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.
گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

نظریه من در آوردی 1.

به طور کلی آدم ها از نظر من به چهار دسته تقسیم میشوند .

یک سری  افراد ، معمولا ،نسبت به همه چیز بدبین هستند و از همه چیز و همه کس،انتقاد میکنند و پیرو هیچ گروهی نیستند و به همه بد و بیراه نثار میکنند و مشکلات زندگیشان تقصیر همه هست جز خودشان .

دسته دوم کسانی هستند که نسبت به همه چیز،خوش بین اند  و نظر مثبت دارند ...نظر همه را تایید میکنند و اصولا در زند گی مشکلی نمی بینند تا مقصری پیدا کنند ....

دسته سوم آدم هایی هستند که اصولا نسبت به هیچ چیز،هیچ نظری ندارند ...حتی خودشان هم نمی دانند تابع چه گروه و چه عقیده ای هستند ....همیشه بی نظر هستند ...برایشان فرق نمیکند ، دو گروه در حال تکه پاره کردن هم باشند ، می ایستند و نگاه میکنند ، شاید هم اصلا نگاه نکنند و بی تفاوت رد میشوند ،  معمولا حرص بقیه را در می آورند ...مخصوصا در شبکه های اجتماعی و گروه های خانوادگی و یا  دوستان ، موقع بحث های سیاسی و اجتماعی خیلی مشهودند... و تعدادشان هم کم نیست ....

دسته چهارم آدم های منطقی هستند که نسبت به وقایع خیلی واقع بینانه و درست نظر میدهند . گاهی موافقند و گاهی مخالف ،بعضی مواقع نظر مثبت دارند و گاهی نظر منفی ..

 جالب اینجاست که معمولا همه  ،خودشان را جزء این گروه  آخر میدانند ...

Image result for ‫ادم متعجب‬‎


یا رومی روم یا .....

عید امسال وقتی از سفر عتبات برمی گشتیم ، در فرودگاه ساعت تقریبا دو نیمه شب  ، در صف گیت منتظر بودیم ....

 یک پرواز از ترکیه بود و پرواز دیگر ما  بودیم که از عراق بر می گشتیم .... خانم نسبتا مسنی در کنار من ایستاده بود و متوجه شد که ما از کربلا آمده ایم ،  با لحن تند و کنایه آمیزی گفت  : لیاقت ما همین است ، جوانهای ما را کشتند حالا گروه گروه مردم به عراق مسافرت میکنند .... و جالب این که در آخر گفت :قربون امام حسین برم .

  تکلیف ما را مشخص نکرد بالاخره  امام حسین را قبول داری یا نه ؟ بعضی ها به طور کلی همین طوری هستند  ...خودشان هم نمی دانند کدام طرفی هستند ؟!  دوست دارند با همه چیز مخالفت کنند و دائم  غر بزنند ..

با تعجب نگاه  معنا داری به او کردم ...ولی اصلا حال و حوصله جواب دادن نداشتم ... ولی دلم میخواست به او بگو یم ، اگر در آن زمان ، ما با عراق دشمن بودیم ، حالا که دوست هستیم   ولی شما به کشور ترکیه که عملا با ما دشمنی میکند و از اسراییل و داعش حمایت میکند سفر میکنید کار کدام یک از ما شرم آور تر است ؟

در ثانی ما به قصد زیارت میرویم  همان  امام حسینی که قربانش می‌روی .... ولی شما چه  ؟  برای گردش و تفریح و خرید ...

و جالب تر این که شما غصه جوانهای شهید ما را می خورید ؟... اکثر آنها که به این سفر زیارتی میروند از همین خانواده ها هستند ...

ولی راستش را بخواهید در دلم افسوس بزرگی میخوردم ...از این که  تمام بازارهای شهر های زیارتی عراق را همین ترکیه ناجنس  قبضه کرده .... و متأسفانه زائرین  هم تا دلتان بخواهد خرید میکنند  ....


Image result for ‫انسان سر درگم‬‎


کاه از خودت نیست....

بعضی از ضرب المثل های ما واقعا زیباست مخصوصا وقتی خودمان به عینه  مصداق آن را میبینیم .

امسال توفیق یار شد آخر شهریور به پابوس امام رضا رفتیم ....از طرف محل کار همسر گرامی به یک هتل چهار ستاره نسبتا مجلل ....علی رغم تمام ویژگیهای خوبی  که این هتل داشت به من چندان خوش نگذشت ، چون سر میز غذا  به جای غذا فقط حرص میخوردم ....چون ظاهرا اکثر  افرادی  که به این هتل  می آمدند،  مثل ما از طرف ارگانی مهمان بودند و خرج سفر با خودشان نبود و تا میتوانستند سر میز غذا ریخت و پاش میکردند .... 

از میز اردو ر  که شامل انواع سالاد و پیش غذا بود ، هر چیز که میلشان هم نبود برمیداشتند و در آخر چون  نمی توانستند بخورند ، راهی سطل زباله میشد ....و چون مجبور نبودند از جیب مبارک خرج کنند ، دلشان هم  نمی سوخت ...

من نمیدانم این میز اردور را چه کسی در کشور ما مد کرد ، مگر هر غلطی کشور های غربی  انجام میدهند ، درست است که ما تقلید میکنیم .... در طب سنتی ما این قاطی پاطی خوردن بسیار  نفی شده و عامل بسیاری از بیماریهاست .

ای کاش تابلوی بزرگی روی دیوار این رستورانها نصب میشد  با این جمله ، «کاه از خودت نیست ، کاهدان که هست »

دلم بیشتر از این می سوخت که مسلمان هستیم  و به قصد زیارت آمده ایم و این همه اسراف میکنیم .این مشکل را  ، در سفر حج  هم دیده بودم .

این جریان مرا به یاد آن روایت انداخت که شبی امیر المومنین مهمان دخترش،بود و بر سر سفره هم شیر بود ، هم نمک ...و حضرت از او خواست یکی از دو  غذا را بردارد  .....

 ای کاش در این هتلها با این همه خدم و حشم یکی هم مسئول جمع آوری غذاهای دست نخورده و رساندن به دست نیازمندان بود ... جالب است وقتی به یکی از مسئولین آنجا  پیشنهاد دادم ، گفت :خلاف بهداشت است و به ما گیر میدهند ..... 

یکی نیست به آنها بگوید ،عده ای در همین شهر ، فرزندانشان ، شب  ،گرسنه میخوابند ، شما نگران سلامتی و بهداشت آنها هستید.

درکار گلاب و گل .....

به حق چیزهای ندیده و نشنیده ....تا حالا ندیده بودم کسی به شهید و نحوه بزرگداشت او هم  حسادت کند ...امان از دست بعضی از این آدمهای بیکار سفسطه گر و بی منطق و بی مطالعه ....جدیدا توی این شبکه های اجتماعی گیر داده اند که چرا بین شهدا فرق میگذارند ....؟

چرا  از شهدا به نفع مصالح سیاسی استفاده میکنند  ؟...چرا بعضی از شهدا را خیلی بزرگ میکنند ....خانواده های بقیه غصه میخورند ! 

چرا مسئولین و خطبا که اینقدر در شأن شهید و شهادت میگویندو مردم را تشویق میکنند خودشان و خانواده هایشان به میدان نمی روند ؟

همه ما میدانیم که درجه شهدا باهم فرق میکند ، کسی که در رختخواب مورد اصابت موشک قرار بگیرد و شهید شود ، با سربازی که مجبور است برای خدمت به مرز برود و شهید شود  با کسی که به کشور دیگری برود برای دفاع از مردم سرزمین دیگر و آرزوی شهادت کند  یا جوانی که با هزار امید و آرزو تازه عروسیش را  رها میکند برای دفاع با سردار بازنشسته ای که نزدیک هفتاد سال دارد  و به جنگ میرود  ، از نظر درجه و مقام  یکسان نیستند .

 که امام حسین فرمود ، حضرت عباس مقامی در بهشت دارد که تمام شهدا به او غبطه میخورند

معروف و مشهور شدن یا گمنام ماندن  و یا عزیز شدن هم کار خداست و هیچ کس نمی تواند در این کار دخیل باشد و مشهور شدن یکی دلیل بر تقرب بیشتر نیست و فقط خداوند جایگاه هر کس را میداند و بس .

  در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود     کاین شاهد بازاری ، ان پرده نشین باشد 

این که مسئولین  خودشان  به جنگ نمی روند ، هم باید بگو یم در هیچ کجای  دنیا،  مسئولین و سران کشور ، خودشان برای دفاع  نمی روند، پس ارتش وظیفه اش چیست ؟ که جنگیدن ، افراد جوان و کار بلد  و دوره دیده و شجاع میخواهد و اگر قرار باشد همه عازم شوند پس اداره حکومت و مملکت چه میشود ؟

این که فرزندانشان نمی روند هم به خودشان مربوط است حتما لیاقت جهاد و شهادت ندارند و این از مسئولیت بقیه کم نمیکند .

ولی من به این نتیجه  رسیده ام  که بعضی ها سوال ندارند و دنبال جواب نیستند بلکه دوست دارند  همه چیز را زیر سوال  ببرند .


Image result for ‫در کار گلاب وگل حکم ازلی‬‎