گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.
گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

سمبک یکی از عجایب خلقت

همیشه در مورد منطقه سمبک چیزهایی شنیده بودم وهندوانه اش را هم خورده بودم وخیلی دوست داشتم آنجا را از  نزدیک ببینم. 

  

امسال عید توفیق حاصل شد به همراه حاج عمو حیدرم به آنجا رفتیم. این منطقه تقریبا در ده  کیلومتری شمال شرق بیدگل قرار دارد و جاده اش به قول معروف مال رو است ولی با موتور  وجیپ و وانت هم میتوان رفت. 

 

منطقه نسبتا وسیعی در بین ریگزارها وماسه بادی های کویری ....در نگاه اول چیز عجیبی نیست ....تا چشم کار میکند بیابان است و خار وخاشاک دریغ از سبزه ای, بوته ای, درختی .....ولی وقتی به خاکش دست می زنی با کمال تعجب متوجه میشوی مرطوب است..... تمام زمین نم دارد ...انگار روی ماسه های کنار دریا قدم میزنی.... 

 

حاج عمویم با بیل  گوشه ی یکی از چاله های سمبک را کند ...هنوز یک متر نکنده بود که به آب رسید....آبی زلال و شیرین .

 

الله اکبر از این همه بزرگی خدا.....واقعا عجیب بود ...در این منطقه ی کویری که در صد ها کیلومتری آن خبری از دریا و رودخانه و چشمه و کوه نیست  وجود چنین آبی شگفت انگیز است.....منبع این آب کجاست ؟...آبی که در گرمای بالای چهل درجه تابستان های اینجا بخار نمیشود....گرمایی که در عرض چند دقیقه آب درون یک کاسه ی بزرگ را خشک میکند .

 

حاج عمویم میگفت سالها پیش یک عده کارشناسِ ژاپنی به اینجا آمده بودند و ظاهرا آنها نیز چیری دستگیرشان نشده بود...و معتقد بودند این چاله ها مانند کاسه های سفالی بزرگی هستند که داخلشان آب شیرین است ودر عمق این آب شیرین که بیش از یکی دو متر نیست  سطح بسیار محکمی  است که اگر بتوان آن را سوراخ کرد به آب شور میرسیم. 

 

عمویم می گفت ؛"تقریبا پانصد نوع از این چاله ها در این منطقه است که قطر هر کدام نزدیک به چهل پنجاه متر است. 

 

ولی به دلیل سختی و دوری راه  تعداد کمی از آنها زیر کشت هندوانه و بادمجان است. چون برای اهالی صرف نمی کندتا ازاین زمین حاصل خیز خدادادی بیشتر از این استفاده کنند وهر کس هم در آن کشاورزی میکند بیشتر برای عشق و دل خودش است تا سود مالی اش. "

 

من که بعید می دانم از این نوع خاک در مناطق کویری دیگر نباشد و مطمئنم اگر این منطقه عجیب در یکی از کشور های پیشرفته کشف میشد نه تنها از آن  پس از یک کارشناسی دقیق ,به بهترین شکل بهره برداری میکردند  بلکه به عنوان یکی از جاذبه های توریستی منطقه معرفی میشد.  

 

`پیشنهاد میکنم هر کس تا کنون منطقه سمبک را از نزدیک ندیده است  برود ببیند شاید 

چیزی دستگیرش شد.

نظرات 2 + ارسال نظر
بیدگلی حسین دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:11 ق.ظ

سلام
هر چندبارها آنجا رفته ام اما مطالب شما جالب بود .

سلام .ممنونم.

دهی گو دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:54 ب.ظ http://abooed.blogfa.com/

من که اصلا سنبک نرفته ام از جمعه گذشته تا الآن
باید بگم که جاده مال رو در میانه راهی که شما تشریف برده اید جدا میشود والآن دیگه جاده اصلی مال رو نیست همه با وسیله شخصی عبور و مرور دارند به طوری که هر کی سرش راپایین میاندازد و ...(البته ناراحت نشوید من آدم های ناجور را می گویم )که ضریب امنیت آنجا را پایین آورده اند ودزدی نیز در این منطقه هم زیاد شده
ببخشید که برای دفعه اول سرتان را درد آوردم

سلام ممنون از توجه تان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد