گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.
گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

سیمرغ

چند روز پیش خبر پرتاب ماهواره پیام  و عدم موفقیت آن منتشر شد .... بازخوردهای مردم در مورد آن جالب و گاهی  عجییب بود ...

همسر من یکی از کارشناسان سازمان فضایی  است و درجریان تمام مراحل ساخت و پرتاب بود ... بنابر این آنچه  را که میگویم نظر شخصی من نیست  و کاملا موثق و علمی ست .

شاید به زعم برخی ، ساخت ماهواره هیچ توجیه اقتصادی و سیاسی نداشته باشد و در شرایط فعلی جامعه  خنده دار و غیر لازم باشد ولی باید این را بدانیم ساخت ماهواره یک تکنولوژی  مهم است ، امروزه تمام ارتباطات تلفنی  ، بانکی ، اینترنتی ، رادیویی  و خیلی چیز های دیگر ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ماهواره مربوط میشود و کوچک ترین اختلال در ارتباطات ماهواره ای باعث اختلال در آنها میشود و میتواند یکی از زمینه های  مهم تحریم و تهدید برای کشور ها محسوب شود و  هر کشوری که  این تکنو لوژی را دارد میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد .

بنابراین نه تنها کار در این زمینه بیهوده نیست و صرف هزینه  در آن اشتباه نیست که لازم و ضروری هم هست ....

تیم سازنده این ماهواره ها مجموعه ای از نخبگان ، دانشمندان و مهندسان جوان ودرجه یکی هستند که وجود هر کدام از آنها در این کشور برای ما ارزش غیر قابل توصیفی دارد و هر چقدر بودجه به کار آنها  اختصاص بگیرد باز هم می ارزد ، حتی اگر بارها با شکست مواجه شود .


Image result for ‫ماهواره بر سیمرغ‬‎

حرف حق تلخ است .

در ادامه پست قبلی باید بگویم ...

 من کتابهای زیادی در مورد حکومت پهلوی خوانده ام مثل خاطرات فرح که مجموعه ای از مصاحبه های او در خارج از کشور بعد از انقلاب است. یا کتاب خاطرات مادر فرح ،  با عنوان دخترم فرح یا خاطرات اردشیرزاهدی و خاطرات شعبان جعفری ، خاطرات سفیر انگلستان ، انتونی پارسونز در زمان پهلوی با عنوان  ظهور و سقوط کتاب پاسخ به تاریخ شاه  ،  و یا خاطرات اشرف  و غیره ...اکثر این کتابها در خارج از کشور و بیشتر در  امریکا نوشته و چاپ شده  و بعدا در ایران ترجمه شده .

شاید بعضی ها به دلایل مختلف آنها را موثق ندانند ولی  من با خواندن و مقایسه آنها با هم متوجه شدم امکان جعلی بودن آنها بسیار کم است  چون بیشتر آنها  صرفا بیان خاطرات  روزمره و یا مهم زندگی این افراد است و از لابه لای آنها میتوان به نکات و موارد مهمی رسید ...

ولی آنچه  از خواندن  آنها فهمیدم  ، این است  که یکی از دلایل مهم ایجاد انقلاب در ایران و فرو پاشی حکومت پهلوی ،  وابستگی ، سرسپردگی و اعتماد بیش از حد شاه و خاندانش به کشور های غربی خصوصا آمریکا بوده  به طوری که حتی برای عزل و نصب وزیران و سفیران باید از آنها اجازه میگرفته و این خود سبب پایین آمدن اعتماد به نفس او  و متزلزل شدن پایه های حکومت پهلوی شده است  ...

خوشحال میشوم اگر دوستان کتابهای بهتر و موثقی از نویسندگان بی طرف میشناسند ، معرفی کنند .


Image result for ‫نرود میخ اهنین در سنگ‬‎


خدا بیامرز شاه !

چند روز پیش برای خرید سبزی رفته بودم سر خیابان  ، در مغازه منتظر بودم تا مشتری قبلی خریدش تمام شود و شاهد گفت و گوی خریدار و فروشنده بودم ، فروشنده میگفت:«  خدا رحمت کند شاه را با لباس مبدل بین مردم رفت  و آمد میکرد تا با مشکلات آنها آشنا شود ولی این ها چی ؟ ... »

اگر ظاهرش را نمی دید ید گمان میکردیدطرف بادیگارد شاه  یا رفیق گرمابه و گلستانش بوده  که از کا رهای مخفیانه او هم خبر دارد .... طرف ازمن که  انقلاب به دنیا آمده ام  هم کم سن تر بود و  ظاهرش هم نمیخورد اهل مطالعه تاریخ و سیاست باشد ...آقای خریدار هم دایم میگفت :« خدا بیامرزدش ...»

گفتم :« ما که بخیل نیستیم ، خدا همه رفتگان را بیامرزد حتی شاه شما را ، اگر اینقدر خوب بوده که شما میگویید دعا کنید  با او محشور شوید ، ما هم  دعا میکنیم با همان امامی محشور شویم که شما قبولش ندارید ، چون  طبق آیات و روایات هر فردی  با امام و رهبری که قبولش دارد محشور میشود.....  ولی به شما پیشنهاد میکنم لااقل چند جلد کتاب از خاطرات خود خاندان پهلوی را بخوانید تا بفهمید شاه که بود و چه کرد .....اگر این را نشانه عقب افتادگی و امل بودن نمیدانید ... البته که هیچ کس منکر مشکلات الان و بی کفایتی خیلی از مسئولین نیست ....»

 راستش را بخواهید ، همه اینها را در دلم گفتم ، چون اصلا حوصله بحث کردن با آدم های بی منطق را ندارم ، آن هم  در خیابان و  با افرادی که نمی شناسم ....


Image result for ‫جواب ابلهان‬‎