گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.
گلی در کویر

گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

عید بی همه چیز !

 همان طور که قبلا گفتم  همه افراد خانواده ما در هفته اول اسفند بیماری سختی احتمالا کرونا گرفتیم و به مدت بیست روز خودمان را در خانه قرنطینه کردیم ، که خدا نکرده عامل سرایت نباشیم .الان همه خدا رو شکر در شرایط جسمی مناسبی هستیم ولی با توجه به این که تمام اقوام ما در شهرستان هستند و بچه ها خیلی بهانه میگیرند و از خانه نشینی خسته شده اند مثل هر سال میخواهیم به شهرمان برویم ، حالا مانده ایم به حرف دلمان و بچه ها  گوش کنیم یا به حرف مسئولان سلامت و بهداشت جامعه ؟

در طول این عمری که کرده ام اسفندی ندیده ام به این بی شور و حالی و بی مزگی ... اصلا حال و هوای عید ندارد دلم .... فکر میکنم خیلی ها مثل من باشند . نه حس سال نو ، نه حس عید دیدنی ، نه مسافرت ، نه خرید سبزه و ماهی ، نه هیچ چیز ... عجب عید بی همه چیزی شد امسال !


گزیده اشعار زیبای خیام در مورد عید نوروز و بهار


فواید مهم ویروس کرونا

در این دو هفته افراد زیادی  به هر دلیلی فوت شده اند ، خدا همه را رحمت کند ، ولی مردم حتی  نتوانستند در مراسم خاکسپاری و ختم و عزای  اقوام دور و نزدیکشان شرکت کنند ،.

خیلی ها  می ترسند برای خرید عید بیرون بروند   یا اصلا  حال و حوصله ندارند .... بیشتر مسافرتها کنسل شد .

مساجد و زیارتگاه ها که معمولا  در ماه رجب بسیار رونق داشت ، خلوت شده ، خیلی ها ترجیح میدهند در منزل دعا و توسل داشته باشند ...عمره رجبیه هم  تعطیل شده ...

دید و بازدید ها و مهمانی ها به  ارتباطات تلفنی  بی روح خلاصه شده ، بدون روبوسی و دست دادن حتی با عزیزانمان ....

درس و مدرسه و انواع کلاسهای ورزشی و آموزشی تعطیل است .... 

به نظر میرسد ، داریم  می‌فهمیم که چه نعمتهایی داشتیم وقدرشان را نداشتیم .بلکه متوجه آنها هم نبودیم ...

این تازه حال و روز افرادی است که سالم اند و کسانی که بیمار شده اند ، متوجه از دست دادن نعمت های بیشتری شده اند.  راحت نفس کشیدن ، راحت خوردن  ،راحت خوابیدن ، راحت راه رفتن  و ...

این همه توجه و فهم ما نسبت به نعمت هایی که داشتیم و قدرشان را ندانستیم   از فواید  ویروس کرونا است .موجود زنده ای که دیده نمیشود ولی با آمدنش برنامه زندگی همه انسانها را به هم ریخته است .

Image result for نعمت های خدا را یاد کنید

پدرم نانوا بود.

پدرم نانوا بود و بزرگترین معلم زندگی ام....

هر آنچه یک دختر باید از پدرش بیاموزد من از پدرم آموختم ....

او به من یاد دادکه مهمترین مرد زندگی هر زنی همسر اوست و مهمترین دوستش مادر اوست و مهمترین معلمش پدر اوست...

او به من یاد داد که هیچ چیز برای یک زن با ارزشتر از حجب و حیای او نیست و شوهر داری اش...

او به من یاد داد که یک زن باید با همه کم وکاستی های همسرش بسازد حتی اگر لازم بود بسوزد و بسازد چون در پای تنور داغ نانوایی آموخته بود سوختن لازمه ساختن و پختگی ست... 

او همیشه میگفت که احترام هر کسی دست خود اوست ...میگفت اگر میخواهی محترم باشی به همه احترام بگذار وهمه را به یک چشم ببین ...دارا و ندار, پیر و جوان, زشت و زیبا ....چون موقع نان دادن به دست مردم برایش هیچ فرقی نمیکردکه هستند و چه کاره...

مردم داری را از او آموختم...چقدر در بین مردم عزیز بود چون همیشه متواضع بود ...آتش داغ تنور هر چه کبر و غرور بود از سر ورویش سوزانده بود...

از او آموختم در بدترین شرایط زندگی باید شکر کنیم ....او میگفت در زندگی همیشه به زیردستانتان نگاه کنید تا بفهمید چه چیزهایی دارید...هر گاه کسی نداشته هایش و یا مشکلاتش را به او یاد آوری میکرد میگفت خداوند مصلحت مرا بهتر از خودم میداند اگر صلاحم بود به من میداد....نانوایی او را قانع کرده بود...زندگی اش در قناعت خلاصه میشد...

او به معنای واقعی کلمه نان آور خانه بود ....چون نانوایی کرده بود قدر نان را از هر کسی بیشتر میدانست و تنها واژه ای که در فرهنگ لغتش پیدا نمیکردیم "اسراف"بود.

شاید مهمترین و بهترین صفتی که میتوانم برایش بگویم این باشد که یک "مدیر شایسته "بود.

سخت کوشی و سحر خیزی را هم که لازمه یک شاطر است  اگرچه شغلش را تغییر داد تا پایان عمر حفظ کرد ...که اصلا شاطر یعنی زبر و زرنگ و چابک وچالاک.....

پدرم نانوا بود و مهمترین معلم زندگی ام.

Image result for روز پدر مبارک

پدریعنی علی .

فردا روز پدر است.  به نظر من این که روز تولد امیرالمؤمنین را روز پدر نامگذاری کرده اند ، بزرگترین افتخار برای یک مرد میتواند باشد . 

 پدران ، مظهر صفات عزت  ، قدرت ، عظمت ، رزاقیت،   غیرت ، حلم  ، صبر و شکوه ...خداوند در روی زمین هستند  ولی در عین حال  یکی از مظلوم ترین موجودات آفرینش اند .البته هر مردی نه ،مردی که پدر شده باشد ، پدری که اهل زن و زندگی است  ، رفیق باز و بی مسئولیت نیست  ، معتاد و  لاابالی نیست ، اهل کار و عرق ریختن باشد  .

این روز را به تمام پدران  تبریک میگویم و  امیدوارم همیشه سایه تان بالای سر خانواده تان مستدام باشد ، با عزت و سربلند .

خانم ها لطفا این چند روز کمی مهربان تر باشید ، کمتر غر بزنید ، احترام همسرانتان را بیشتر داشته باشید مخصوصا مقابل بچه ها ، شرایط  خانه را طوری فراهم کنید که مردانتان در خانه احساس آرامش و خوشبختی کنند ، هرچند میدانم رطب خورده نباید منع رطب کند ولی میگویم شاید وجدان خودم هم کمی دردش آمد و به آنها عمل کرد .

اگر دوست داشتید یک فاتحه برای شادی روح تمام پدرانی که از میان ما رفته اند بخوانید .


Image result for روز پدر امام علی



آن سوی مرگ و زندگی.

یادش به خیر در دوران دانشجویی استادی داشتیم که به ما نرو آناتومی  یا همان آناتومی مغز و اعصاب درس میداد  ، از ژاپن دکترا گرفته بود و بسیار متواضع و باسواد بود .معتقد بود با این همه علم و اکتشاف که بشر به دست آورده است ، میزان شناخت ما ازکارکرد  سیستم مغز و اعصاب بسیار  بسیار   کوچک و نا چیز است .)

البته این موضوع در مورد تمام علوم و فنون تجربی و طبیعی و مادی  صدق میکند و در مورد علوم ماوراءالطبیعه و علوم عرفانی و معنوی از این هم کمتر است و شاید در حد ناچیز و صفر و فقط  عده ی معدودی از انسانها در هر دوره به آن دست پیدا میکنند .و علت اصلی آن غرق شدن و توجه بیش از حد ما به علوم ظاهری و مادی ست .

و اما بعد ، این بشر ناقص العقل ، کوته فکر ، کج فهم  و مدعی روشنفکری ، میگوید : وای دین و اعتقادات مردم را یک ویروس زیر سؤال برده است ، شما که معتقد بودید  زیارتگاهها مکان شفا و معجزه  است پس چرا به خاطر یک بیماری ناشناخته تعطیل کردید  ؟! ... یکی نیست به آنها بگوید وقتی سطح درک  عموم  مردم ،  هنوز در حد پیش دبستانی است چگونه علوم و معارف دوره  دکترا و بالاتر را میتوانیم بیاموزیم و  چگونه میتوانند به ما بفهمانند؟؟ .حالا اگر بگویند بروید در زیارتگاه ها و مساجد  بست بنشینید و با دعا و نماز و توسل بلا را رفع کنید ، دوباره همان ها خواهند گفت ببینید چه طور این خرافه پرست ها  باعث شیوع بیماری میشوند ... ای لعنت بر هر چه آدم زبان نفهم و عنود....  

 در همین زمانه ما  هستند کسانی که با  توسل به امامان معصوم  بیماریهای سخت و نا علاج شان شفا پیدا میکند چون یقین دارند و ایمان قلبی نه ایمان چشمی و گوشی مثل ما و شما .....

ولی انگار ابرو باد و مه خورشید و فلک در کارند تا عده ای بیکار بنشینند  و شبهه ایجاد کنند .

پیشنهاد میکنم اگر میخواهید بدانید چقدر  ما نسبت به این مسایل  نادانیم ،  کتاب« آن سوی مرگ »را بخوانید یا فایل های صوتی آن را از اینترنت بگیرید  گوش کنید .


Image result for قلوب لا یفقهون


باید تاوان بدهیم .

دیروز بعد از ظهر پس از ده روز خود قرنطینگی  تصمیم گرفتم با رعایت ملاحظات بهداشتی از خانه بیرون بروم.

  بچه ها مرا دست انداخته بودند ، دخترم مرا از زیر قرآن رد کرد و پشت سرم آب ریخت تا سالم برگردم ... گفتم برنگشتم حلالتان نمیکنم .

 رفتم تا از داروخانه ماسک بخرم  ، بماند که دست خالی برگشتم  ولی برایم جالب بود،  میدان شهدا خیلی خلوت بود.، آن موقع روز ، نزدیک عید که معمولا مردم برای خرید شب عید در تکاپو هستند ، مغازه ها سوت و کور بود ...پیر و جوان ، زن و مرد ، ماسک زده و دستکش به دست بودند  و همه شاید نگران و مضطرب .

با خودم گفتم ای کاش اینقدر که به فکر سلامتی و بیماری جسممان بودیم کمی هم به فکر سلامتی روح و روان مان بودیم    ...چقدر ایمان ما آدم های به ظاهر با ایمان ضعیف است و سطحی .

این که باید نظافت را در همه شرایط رعایت کنیم و جزیی از دین مان است ، درست  که«  النظافة من الایمان». ..ولی باید بدانیم طبق آیه صریح قرآن ،  مرگ و زندگی ، بیماری و شفا دست خداوند است و همه چیز و همه کس وسیله اند  ، وسیله بیماری  ، ابتلا و امتحان یا وسیله شفا و بهبودی ... و علت تمام و کمال همه چیزفقط خداست .

نمیدانم شاید داریم تاوان این همه ناشکری و ناسپاسی و گناه های کوچک و بزرگمان را  پس میدهیم ... ماه شریف رجب است .خیلی استغفار کنیم  و برای همدیگر بیشتر دعا کنیم .


Image result for و اذا مرضت فهو یشفین

دنیای بی مزه بی بو .

ما الان دقیقا ده روز است که در خانه قرنطینه شدیم .البته خود قرنطینه یعنی  به تجویز خودمان .من و همسرم و دختر بزرگم  به یک سرماخوردگی سخت  یا آنفولانزا ی فصلی شدید یا شاید هم به ویروس  کرونا مبتلا شدیم .و از خانه به جز برای معالجه و ویزیت بیرون نرفتیم .البته همسرم بعد از چند روز مرخصی استعلاجی چند روزی هست که به سر کار میرود ولی  با سلام و صلوات و احتیاطات لازم تا کسی خدا نکرده مبتلا نشود ...میگوید همکارانش طوری نگاهش میکنند که انگار جذامی میبینند ...

خلاصه چشمتان روز بد نبیند و الهی هیچ کدام به این بیماری مبتلا نشوید .... همه درد عضلانی ، ضعف شدید ، تب و لرز ، سرفه های طاقت فرسای آن یک طرف چند روزی است که حس بویایی مان را هم از دست دادیم یعنی به کلی هیچ بویی در حد ناچیز هم نمی فهمیم ، وقتی غذا می خوریم انگار نان خالی می خوریم ، بی طعم و بی مزه و بی بو و بی همه چیز .

خدا شاهد است تا حالا به اهمیت حس بویایی  تا این حد پی نبرده بودم مخصوصا در فهم و درک طعم و مزه غذا ها .

مثل تازه عروس ها شده ام هر روز غذایم میسوزد چون اصلا بویی نمیفهمم تا متوجه سوختن غذا شوم ...البته یک تأثیر مثبت هم دارد و این که غذا کم می خورم چون هیچ لذتی از غذا خوردن نمیبرم ، فکر میکنم روش خوبی برای کاهش وزن میتواند باشد .


Image result for دنیای بی مزه و بیبو

بهانه های بنی اسرائیلی!

خب به سلامتی انتخابات هم تمام شد ....نتیجه هم مشخص شد ...

البته میزان مشارکت مردم   به برکت دولت کریمه تدبیر و امید خیلی کم بود ولی  تازه شدیم مثل کشورهای اروپایی و آمریکا ...

البته مردم حق داشتند و دارند که از هر چه آدم سیاسی و کار سیاسی نا امید و خسته شوند و انگیزه ای برای شرکت نداشته باشند ولی  باید این را هم بفهمند که «از ماست که بر ماست ».

برادرم  تا روز انتخابات مخالف  رأی دادن   بود و میگفت با چه انگیزه ای و برای چه کسی باید رأی بدهیم. همه دروغگو هستند و به دنبال منافع خودشان  ، از طرفی شناسنامه اش هم  شش ماهی بود که گم شده بود و میگفت اگر همین امروز پیدا شد میفهمم که رأی دادن مهم است و تکلیف  شرعی همان طور که رهبری میگوید  .... یعنی دنبال معجزه می گشت تا حق برایش ثابت شود .

باور نمی کنید ولی بعد از ظهر جمعه  به صورت خیلی اتفاقی شناسنامه اش بدون این که دنبالش بگردد ، پیدا شد  .... و مجبور شد رأی بدهد ....

بگذریم ولی به نظرم خیلی از مردم ما مثل قوم بنی اسراییل  هستند یعنی  باید حتما کوه طور بالای سرشان حرکت کند و رود نیل شکافته شود تا حق برایشان روشن شود .

.Image result for بهانه های بنی اسرائیلی