گلی در کویر

به انتظار روییدن گلی در کویر قلبمان.

بهشت گمشده ایران.....

پنجشنبه ای که گذشت بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم گرفتیم به یک سفر کوتاه  و نزدیک برویم .تعریف شهمیرزاد را شنیده بودیم و سه چهار ساعتی بیشتر تا تهران فاصله ندارد .بنابراین بساط مختصری برداشتیم و راهی شدیم....

وقتی در مورد این شهر در اینترنت مطالعه کردیم واز آن به عنوان بهشت گم شده ایران  نام برده شده بود بیشتر مشتاق شدیم تا آنجا را از نزدیک ببینیم.

این شهر در بیست کیلومتری شهر سمنان بود .ولی آب وهوایش با آنجا خیلی تفاوت داشت درست مثل قمصر و کاشان.

به نظر می آمد این شهر در یک دره  قرار داشت به طوری که کوه های دو طرفش خیلی به هم نزدیک بودند.هر چه نگاه میکردیم درخت بود درختان بلند و زیبای سپیدار و گردو . می گویند بزرگترین باغ گردوی جهان در این شهر است . که مساحتش حدود هفت هزار هکتار است.

هوایش بسیار خنک بود به طوری که حتی در زیر نور آفتاب احساس گرما نمی کردیم مانند هوای اوایل عید در کاشان.البته شنیده ایم که زمستانهای بسیار سردی دارد .شهر تمیز و زیبایی بود با بافت شهری منظم و در بین باغها و درختانش خانه های ویلاهای زیبایی دیده میشد.

چند ساعتی در آنجا بودیم ودر کنار آبشار کوچک و بکری کمی استراحت کردیم و بعد از خوردن ناهار تصمیم گرفتیم به سمنان هم سری بزنیم.این نوع شهر های باصفا بیشتر برای ساکنانشان و یا کسانی که در آنجا ویلا دارند و شهرشان نزدیک آنجاست مثل سمنانی ها مناسب است تا روزهای تعطیلشان را در آنجا خوش بگذرانند .

شاید برای ما که چهار ساعت در اتوبان درب و داغون و پر از وسایل نقلیه سنگین از تهران تا اینجا آمدیم خیلی جالب نبود ولی خب ارزش یک بار دیدن را داشت .خوشحال بودیم اگر بهشت آخرت را نبینیم لا اقل بهشت ایران رادیدیم !! به قول همسرم بهشت گمشده ایران را پیدا کردیم!!

در مسیر بازگشت سری به سمنان زدیم .امامزاده یحیی که در مرکز شهر بود و یکی از برادران امام رضا ست را زیارت کردیم  .بعد از مسجد امام  که در کنار بازار سمنان بود بازدید کردیم .مسجد واقعا زیبا و باصفایی بود از دوران قاجار .در نزدیکی آن مسجد جامع بود که نتوانستیم ببینیم چون بسته بود.و بعد سری به بازار زدیم  شبیه بازار کاشان بود ولی مرتب  ومنظم تر .به طور کلی بافت شهر سمنان خیلی شبیه کاشان است ولی بزرگتر و کمی پیشرفته تر .

در چند کیلومتری بیرون شهر  به کاروانسرای شاه عباسی هم  رفتیم .ابن بنا چهارصد وپنجاه سال قدمت دارد و ظاهرا با ظرافت زیادی باز سازی شده است .اگر این بنای چهار گوش را از قطر هایش  تقسیم میکردیم . چهار قسمت کاملا مساوی و منطبق بر هم درست میشد .اوج ظرافت و تقارن در این  معماری دیده میشد!!

وقتی به شکوه  وعظمت و زبیایی این بنا نگاه میکردم به همسرم گفتم ما ایرانی ها چقدر از نظر معماری پسرفت کرده ایم .این بناهای بزرگ و بلند  آجری را چهارصد سال پیش بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی به این زیبایی ساخته اندکه اصلا با برج ها و ساختمانهای مدرن امروزی قابل مقایسه نیست.

انسان وقتی در این عمارت ها راه میرود و نفس میکشد روحش به پرواز در می آید  این احساس را دقیقا در خانه های تاریخی کاشان داشتم و با خود میگفتم زندگی در این فضاها سبب میشده تا ساکنانش فاضل و عارف ودانشمندشوند!!!....

ای کاش ما ایرانی ها به جای این که  از معماری مدرن دنیا تقلید می کردیم همان سبک وسیاق معماری قدیم خودمان را حفظ   میکردیم .

واینگونه بود که سفر یک روزه ما تمام شد .به خانه که رسیدیم دخترم گفت امروز فهمیدم در یک روز که ما به راحتی ساعت های آن را تلف میکنیم چقدر می توان کار مفید انجام داد ......

دهی گو پنج‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:39 ب.ظ

سلام
دعوتید به خواندن پستی جدید.

ممنون

نادم جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:39 ق.ظ http://aziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiizam.blogsky.com

من پذیرفتم که عشق افسانه است این دل درد آشنا دیوانه است می روم شاید فراموشت کنم با فراموشی هم آغوشت کنم می روم از رفتن من شاد باش از عذاب دیدنم آزادباش گر چه تو تنها تر از ما می روی آرزو دارم ولی عاشق شوی آرزو دارم بفهمی درد را تلخی بر خوردهای سرد را...

ای کاش می توانستیم با جدی ترین مسایل زندگی منطقی برخورد کنیم نه احساسی.

نادم شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 03:16 ب.ظ http://aziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiizam.blogsky.com

نمی نویسم ..... چون می دانم هیچ گاه نوشته هایم را نمی خوانی! حرف نمی زنم .... چون می دانم هیچ گاه حرف هایم را نمی فهمی! نگاهت نمی کنم ...... چون تو اصلاً نگاهم را نمی بینی! صدایت نمی زنم ..... زیرا اشک های من برای تو بی فایده است! فقط می خندم ...... چون تو در هر صورت می گویی من دیوانه ام